FEEL THE PAPER
FEEL THE PAPER IS A LIVE PERFORMANCE ART PIECE THAT WAS DEVELOPED TO BE SHOWN AT THE TAMA INTERNATIONAL PERFORMANCE ART FESTIVAL IN THE PHILIPPINES IN 2008. THE ARTIST, IN ORDER TO PRODUCE THE NEW WORK AND TO DELIVER A MORE SPECIFIC MESSAGE THROUGH THE CORPORAL ART OF THE PERFORMANCE PIECE, PURSUED A STRUCTURAL COMPLETENESS BY INTRODUCING THE CONCEPT OF “TESTING” INTO LIVE ART FOR THE WHOLENESS OF FORM, STRUCTURE AND CONTENT AND THROUGH WITHHOLDING AS MUCH AS POSSIBLE THE IMPORTANT PERFORMANCE ELEMENTS OF SPONTANEITY AND “THE HAPPENING.” FEEL THE PAPER WAS TESTED SIX TIMES SINCE MARCH 16, 2008 IN THE STREETS AND IN GUERILLA FASHION IN GWANGJU BEFORE THE SEVENTH, FINAL FORM WAS PRESENTED IN MANILA THE SAME YEAR TO OUTSTANDING RESPONSE.
FEEL THE PAPER CONVEYS A FEELING OF HELPLESSNESS, WITH A TOUCH OF ILLUSION, REGARDING THE LOATHSOME, NEVER ENDING VIOLENCE IN THE HISTORY OF CIVILIZATIONS.
THE PIECE IS OF TWO MAIN PARTS, PART 1 IS OF THE PRIMITIVE BARBARISM OF HUMANITY IN REGARDS TO ITS ENDLESS CYCLES OF OPPRESSION AND SYSTEM OF DARWINIAN SURVIVAL, EXPRESSED THROUGH IMAGES OF CONSUMING AND BEING CONSUMED, IN CONSIDERATION OF THE MENTAL SUBSTANCE THAT TWO-DIMENSIONAL IMAGES TEND TO POSSESS, AND PART 2 REFERS TO THE PARADOX IN WHICH INTELLECTUAL CANNIBALISM CONTINUOUSLY TAKES PLACE UNDER THE INTELLECTUAL GUISE OF CIVILIZATION. THE PIECE IS A DISGUSTED REPRIMAND TOWARD THE UNCONSCIONABLE INTELLECTUAL VIOLENCE OFTEN DIRECTED TOWARD NATURE, OTHER PEOPLE, OTHER CIVILIZATIONS, OTHER CLASSES AND OTHER GENERATIONS, ETC. WHILE CLAIMING DESIRE AS ITS JUSTIFICATION, AND CALLS FOR A RE-INTROSPECTION ON CIVILIZATION, THE ARTIST NOT WITHSTANDING.
‘필 더 페이퍼’는 2008년 필리핀 TAMA 국제퍼포먼스 아트 페스티발에 신작 발표를 위해 제작된 라이브 퍼포먼스아트 작품이다. 신작을 만들기 위해 그리고 보다 구체화된 메시지를 신체미술 퍼포먼스아트를 통해 전달하고자 방법론적으로 2005년부터 작가는 퍼포먼스아트에서의 중요한 요소 중의 하나인 해프닝과 즉흥성을 최대한 배제하여 형식과 구조, 내용적인 완결을 위해 ‘테스팅’이라는 개념을 라이브아트에 도입하여 구조적으로 완성을 추구하였다. ‘필 더 페이퍼’는 2008년 3월 16일부터 총 6회의 광주에서 거리 게릴라 + 테스팅 실험을 거쳐 7번째 완결 작을 2008년 필리핀 마닐라에서 발표하여 대단한 호평을 받게 되었다.
작품 ‘필 더 페이퍼’는 문명의 역사에서 끊이지 않는 지겨운 폭력에 대한 환영이 깃든 허무감을 담아낸 작품이다.
크게 2 파트로 되며, 파트 1은 평면 이미지가 심상적 실체감을 갖는다는 것에 인식을 두어 서로 먹고 먹히는 비주얼을 통해, 끊임없는 약육강식, 적자생존에 대한 인류의 원시적 야만성, 파트 2는 지적 육식성이 문명이란 지적 포장 속에 현실에서도 부단히 일어나는 현상의 역설을 담고 있다. 욕망에 따른 타 체에 대한 정당화된 당위성으로 무장하고 자연, 타인, 타 문명, 타 계층, 타 세대.. 등에 의식없는 지적폭력에 역겨움이며 작가를 포함한 문명에 대한 재성찰을 요구하고 있다.
Grace Exhibition Space . New York . USA
2011 POLAND
Photo by Martyna Piasecka
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